Jotta voidaan rakentaa menestyvä verkkosivu, täytyy myös ymmärtää miksi. 50 millisekuntia on aika miten pitkään ihmisellä kestää luoda mielipide verkkosivuista, jos mielipide ei ole hyvä kävijä ei myöskään jää verkkosivuille. Ensivaikutelma on erittäin tärkeää myös tässä tapauksessa. 57 % internetin käyttäjistä ei suosittele yritystä, jolla on heikosti suunnitellut sivut puhelimelle. 47 % käyttäjistä odottaa maksimissaan 2 sekuntia nettisivujen lataamista. 75 % kuluttajista myöntää arvostelevansa yrityksen luotettavuutta verkkosivun perusteella. Voidaan vain kuvitella miten paljon rahaa jätetään pöydälle, kun näitä asioita ei huomioi.
Tähän ei ole yhtä eikä helppoa vastausta, mutta näitä ohjeita noudattamalla on verkkosivustollasi hyvä aihio menestyä. Käydään verkkosivuston tärkein sivusto eli etusivu läpi, mitä siellä pitäisi vähintään olla ja miten saada kävijä tekemään juuri sitä mitä haluat. Loin esimerkkiä varten startup-yrityksen, jonka etusivun rakensin voit katsoa etusivua täältä. Käydään verkkosivujen etusivu läpi osa osalta.
Menestyvät verkkosivut tarvitsevat myös nämä perusasiat mitä en käy tässä läpi sen enempää.
Suosittelen pitämään startup-yrityksesi verkkosivut hyvin simppelinä ja minimalistisena, jotta kävijä voi keskittyä tuotteeseesi tai palveluusi. Käydään kuvan kohdat 1-4 läpi miksi ja mitä pitäisi ottaa huomioon etusivun ensimmäisessä osiossa.
Seuraavassa osiossa kerrot enemmän palvelustasi tai tuotteestasi. 3 tärkeintä asiaa riittää ja niistä pieni kuvaus. Eli tässä pitäisi ajatella mitä arvoa asiakas saa tuotteesta tai palvelusta. Tässäkin tapauksessa kannattaa pitää otsikko selkeänä. Suurin osa kävijöistä lukee vain otsikot, joten kannattaa selkeästi kertoa tuotteen tuoma arvo otsikossa. Käyttämällä pieniä kuvia tekstistä tulee helpommin ymmärrettävää ja luettavampaa.
Ihminen uskoo tuotteeseen tai palveluun enemmän jos se on toiminut jollakin toisella. Jos sinulla on palvelulla tai tuotteella käyttäjiä kannattaa ottaa talteen heiltä palautetta. Tämä luo paljon uskottavuutta brändille ja lisää asiakkaita. Ihminen myös tykkää nähdä muita ihmisiä ja ostaa ihmisiltä, joten näytä oikeita ihmisiä ja kasvoja aina kun voit. Esimerkiksi voit myös referenssien lisäksi esitellä tiimiäsi ja heidän ominaisuuksia. Ihmisyys on tärkeää brändin rakentamisessa.
Blogien kirjoittaminen on yksi tavoista tuottaa arvoa yritykselle ja sen kävijöille. Blogien kannattaa aina olla informatiivisiä ja tarkoituksena on aina auttaa lukijaa, jossakin asiassa. Älä siis myy mitään blogissa vaan kirjoita sitä siksi, että haluat auttaa. Sen sanottua blogi kasvattaa hyvin liiketoimintaa ja näkyvyyttä. Blogit on yksi asioista mitä jaetaan paljon medioissa, joten jos kirjoitat hyvää, luotettavaa ja avuliasta blogia sitä jaetaan ja saat näkyvyyttä yrityksellesi. Kun blogissasi on kävijöitä voit aloittaa myös kertomaan yrityksestäsi enemmän ja tiedottamaan tärkeistä asioista.
Usein kysytyt kysymyksen osio on erittäin hyvä tapa vastata kysymyksiin mitä asiakkailla voisi olla tuotteestasi tai palvelustasi. Tämä säästää myös sinun aikaa, sillä jos asiakas ei saa tietoa sivuiltasi saattaa hän ottaa sinuun suoraan yhteyttä. Tärkein asia kuitenkin on palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla ja antaa vastauksia jo askartaviin asioihin. Tämän osion olemassa olo voi myös tuoda lisää asiakkaita ja lisätä konversiota. Monestihan myynti tilanteessa tulee vastaan väittämiä ja syitä miksi ei voida jatkaa ostoon. Tämä osio voi vastata jo näihin väittämiin ja saada kävijän tekemään ostopäätöksen.
Ihminen ei tee mitään jos sille ei sano mitä tehdä. Tämä on yleensä totta. Miten monesti olet olettanut, että esimerkiksi puolisosi tekisi jonkin asian ilman, että olet maininnut asiasta hänelle? Sitten asiasta suututaan kun mitään ei tehdä ilman, että pitää sanoa. Tämä on juuri sitä mitä tapahtuu verkkosivuillasi käyvillä mahdollisilla asiakkaillasi. Eivät ne ota sinuun yhteyttä jos et sano "ota minuun yhteyttä". Muista ohjata kävijöitä haluttuun tulokseen. Todennäköisesti kävijä etsii juuri sitä mitä haluat heidän tekevän, joten autat asiakasta löytämään asian helpommin.